Richard Rohr

Katolický pohled na svět: jednotný lid

Richard Rohr na úterý po třetí neděli velikonoční

V katolicismu žije jistý druh holismu, jakési mystické přání propojovat všechny věci a zjišťovat, že všechny věci již propojeny jsou. Není proto divu, že se katolicismus po celé své dějiny pohybuje směrem k mysticismu. Mystici mají hluboký smysl pro to, že vše je spojeno. Oni život nerozškatulkovávají, neboť hluboce zakoušejí, že Bůh je střed a všechny věci jsou s tímto středem spojeny. Jejich kruh se rozpíná do daleka a do široka a uvnitř něho je sdostatek prostoru pro všechno.

Katolický pohled na svět: svátostný

Richard Rohr na pondělí po třetí neděli velikonoční

Katolíci mají svátostný pohled na svět. Pro nás hmotná realita prostředkuje realitu duchovní. Veškerá spirituální realita, veškerá milost jsou nám sdělovány skrze tento svět, skrze dějiny, skrze konkrétní objekty, věci, okamžiky, události, osoby.

Modlitba Páně

Richard Rohr na pondělí Svatého týdne

Ježíš je svobodný ve vztahu, kterému se naučil z Ducha – že je Synem milujícího Otce. Všimněte si u jeho modlitby toho naprostého soustředění na Boha:

Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi.

Všechno to je vyjádřeno ve formě imperativů, nikoli žádosti! S autoritou dcer a synů říkáme Bohu: Udělej to!

Pašijová neděle: „Miluji tě!“

Richard Rohr na Květná neděle

Největší ironií celé scény ukřižování je toto: Ten, který byl vším, sobě vše odňal. Ten, který byl Král králů a Pán pánů, byl korunován trním. Všechno lidstvo, jemuž byl bratrem, mu bylo vzato, a on kráčel po své cestě sám. Ježíš, bratr stvoření, byl přibit hřeby na dřevo kříže, jeho paže byly rozpjaty hřeby. On je věčným Božím znamením lidstvu, leč jeho paže byly přibity na kříž, protože za svého života vyřkl tři ne­bezpečná slova: „Já tě miluji.“

Masky Boží

Richard Rohr na pátek čtvrtého týdne v mezidobí

Latinským výrazem pro slovo maska je persona, z níž pochází i slovo vyjadřující individualitu člověka. Zdá se, že toto slovo vyjadřuje, že individuální projev není ničím více než pouhou maskou nějaké širší reality. Nejprve se vztahovalo na velké divadelní masky, které řečtí herci používali k tomu, co se nazývalo „mluvit skrz či pro-mlouvat“ (per-sonare). Masky přitom měly zesilovat jejich hlasy. Nakonec byl ale výraz persona používán křesťanskými filosofy a teology, aby definoval individuum – jako vydělené ze skupiny. Každá osoba – persona byla „maskou Boží“. Každá osoba dýchala a promlouvala skrze masku – jako zobrazení pravdy daleko širší.

Víra je tím, čím je

Richard Rohr na čtvrtek čtvrtého týdne v mezidobí
Poznání Boha nemůžeme dokázat, zpracovat či uchopit rozumem, ani zdůvodnit nebo prokázat. Poznání Boha a Boží energie vždy riskuje, že bude mylně pochopeno (což riskuje i Bůh) a že bude desinterpretováno (což Bůh musí od nás snášet), ba i to, že si ho nebudeme dost vážit (což Bůh také pociťuje).
 

Bůh je ten, který nemá vnoučata

Richard Rohr na středu čtvrtého týdne v mezidobí

V knize Soudců (Sd 2,10) čteme: „Též celé ono pokolení se odebralo ke svým otcům. Po nich nastoupilo jiné pokolení, které neznalo Hospodina, ani jeho dílo, jež pro Izraele vykonal.“ Zapomněli.
 
Musíme se stát dětmi Božími. Každá nová generace musí nově konvertovat. Každá generace musí být povolána do Božího života, aby poznala Boží věrnost, musí vystoupit ze sebe a založit svůj život na Božím slově.

Bůh tě miluje

Richard Rohr na pondělí čtvrtého týdne v mezidobí

Přečtěte si chvalozpěvy sv. Františka od začátku do konce. Vše, co svatý František považuje za potřebné konat, je chválit Boha. To se postará o všechno ostatní. Nechává totiž Boha být Bohem. František velebí Boha pro to i ono. V každé situaci, jakkoli se v daném okamžiku může zdát nešťastná nebo obtížná nebo absurdní nebo nemožná, vždycky velebí Boha. Vytváří se tak transparence, v níž Bůh může skrze nás působit, jestliže mu tolik důvěřujeme, jestliže věříme, že nás miluje vždy.

Pomni, abys den sváteční světil

Richard Rohr na čtvrtou neděle v mezidobí

Ve třetím přikázání vidíme to nejzákladnější chápání vztahu mezi Bohem a lidstvem. Židé říkali, že sedmého dne, o sabatu, budou odpočívat. Všechno se zastaví. „Toto je den, který učinil Hospodin. Jásejme a radujme se z něho,“ zpívá žalmista.

Díra v duši

Richard Rohr na pátek třetího týdne v mezidobí

Dovedete si představit, s jakou obtíží přijímá praktická, cílevědomá mentalita neúspěch? V takové psyché není nic připraveno k pochopení spirituální moudrosti neúspěchu. Všechna velká světová náboženství učí přijímat neúspěch. A přece většina z nás, dokud nepronikne dírou ve své duši – slabým místem v našem středu, si nemyslí, že neúspěch by byl zapotřebí. Přinejmenším to platí pro nás, kteří jsme ze zemí prvního světa. Naproti tomu se zdá, že chudí chápou svá omezení již od útlého věku.

Stránky

Subscribe to Richard Rohr